
Om sikkerhet og trygghet
Tenk sikkerhet når du bruker ditt Nordbykort for å handle i butikk eller på nett.
Les mer
Hvordan øke din sikkerhet:
- Svar aldri på uadressert mail, falske virusadvarsler eller liknende
- Pass på å ikke åpne bilag som følger med e-post fra ukjent avsender
- Legg aldri ut personlige opplysninger (passord, koder eller kortnummer etc.) til andre, spesielt ikke over internett.
- Aldri oppbevar PIN kode og kort på samme sted
- Forlat aldri kortet i offentligheten
- Vær bevisst på å skjule koden når andre personer er i nærheten
- Svar aldri på spørsmål hva angår konfidensiell informasjon via telefon eller nettet
Nordbykortet tar aldri kontakt via e-post eller telefon for innhenting av personlige opplysninger som for eksempel kortnummer eller koder.
Noen vanlig begrep det er lurt å kjenne til:
Skimning
Skimming innebærer at man kopierer informasjonen som finnes i kortets magnetstripe. Informasjonen benyttes for å lage nye kort som siden benyttes handel i ditt navn. Skimming kan forekomme på steder der kortet brukes til uttak eller fysiske kjøp.
Skimmingutstyr kan monteres i skjul på de fleste kortlesere
Phishing
Phishing er en form for bedrageri som går ut på å «fikse» frem personlig konfedensiell informasjon fra kunden som senere brukes i kriminell sammenheng. Vær bevisst på at det finnes flere ulike måter å lure til seg informasjon på.
Via falsk e-post eller hjemmeside kan bedrageren forsøke å tilegne seg personlige opplysninger gjennom dialog eller virusprogram på din PC. I den siste tiden har bedragere også kontaktet personer via sosale medier for å skaffe konfedensiell inforasjon. Gi aldri ut personlig informasjon til fremmede.
Det er også vanlige å «fiske» etter inforamsjon via telefon. Bedrageren kan for eksempel påsta at han/hun ringer fra banken og behøver din personlige kode til telefonbanken eller ditt kort. Forklaringen til bedrageren vil ofte variere. Eksempelvis vil han/hun kunne hevde at banken har dataproblemer eller har funntet ditt stjålne kort og trenger koden for å sperre det.
Reklamasjon
Har du en eller flere transaksjoner på kortet som du vil reklamere kan du skrive ut en reklamasjonsblankett här.
Send brevet til:
Resurs Bank NUF
Postboks 979 Sentrum
NO-0104 OSLO
Har du spørsmål om din reklamasjon er du velkommen til å kontakte vår kundservice på +47 22 56 37 33 eller e-post til kundetjeneste@resursbank.no
Les mindre